Piďż˝tek, 19 Kwiecieďż˝ 2024 r. Tymona, Włodzimierza
Pogoda: Mazowieckie temp. -5 °C ciśn. 1024 hpa
Douglas_01
, źródło: www.douglasmotorcycles.co.uk
Fabryka motocykli Douglas w Bristolu.
~11-03-2009; 00:09

Douglas... nie aktor.

W czasie I wojny światowej był jedną z największych marek motocyklowych na Wyspach Brytyjskich. Swoją popularność zawdzięcza prostemu modelowi Despatch Rider Biker, który służył kurierom w czasie wojny. Mimo wielu trudności udało się tej firmie zapisać w


    Douglas był szacowną firmą, która wytwarzała motocykle wyścigowe. Na swoim koncie miała także wiele zwycięstw w zawodach z przyczepami oraz bez nich. Dodatkowo na swoim koncie ma liczne rekordy prędkości. Jej dziełem jest także jeden z najsłynniejszych motocykli kurierskich I wojny światowej. Do ciekawostek należy fakt, iż model ten zakupił sam książę Albert, późniejszy król Jerzy VI. Dało to firmie Douglas prawo do posługiwania się prestiżową formułą „rekomendacja brytyjskiego dworu”. Przez wiele lat „Douggies” miał najlepsze maszyny żużlowe, w marcu 1922 roku „półlitrówka” tej marki jako pierwsza przekroczyła na terenie Anglii prędkość 160 km/h (czyli 100 mil na godzinę). Później produkowane trzystapięćdziesiątki należały do najszybszych maszyn taj klasy dostępnymi na rynku.

    Cała historia marki rozpoczęła się w 1882 roku, kiedy to William i Edward Douglas pochodzący z miejscowości Greenock założyli w Bristolu odlewnię. W celu podreperowania budżetu przedsiębiorstwa od 1907 rozpoczęli produkcję motocykli. Od tego czasu firma notowała upadki i wzloty. Przechodziła z rąk do rąk zmieniając właścicieli i nazwy, pod którymi produkowane były maszyny.

    Do najbardziej udanych i wciąż liczących się modeli można zaliczyć wcześniej już wspomniany ulubiony pojazd kurierski z 1914 oraz model RA z 1923 roku. Pierwszy z nich był pierwszym produktem tej marki pozbawionym pedałów i innych prymitywnych urządzeń. Napędzany tradycyjnie dla Douglasów pasem łańcuchowym nie stanowił szczytu techniki. Egzemplarze o pojemności 350 cc. stanowiły siłę napędową firmy produkując na potrzeby armii w czasie I wojny światowej ponad 25 tys. egzemplarzy. Wyposażone w proste sprzęgło i dwubiegową skrzynię, nie mógł się równać z popularnym wówczas Triumphem o pojemności 550 cc. Dodatkowo nisko umocowane świece były ciągle narażone na zalanie wodą. Jednak tak ogólne motocykle spisywały się znakomicie. Oprócz trzystapięćdziesiątki, od 1916 firma oferowała wersję z przyczepą napędzaną silnikiem o pojemności 593 cc.

poprzednia 1 2 następna

 
Dodaj do: Drukuj stronę Wyślij link Zgłoś błąd  
  Dodaj swój komentarz  

0 komentarzy

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Bikers.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Jeśli którykolwiek z komentarzy zamieszczonych na forum łamie prawo zawiadom nas o tym

Kategoria:
Marka:
Model:
Rok:
REKLAMA